Σελίδες

Πέμπτη 25 Ιουνίου 2026

ΑΠΟ ΤΟΝ "ΡΟΥΦΙΑΝΟ" (ΑΙ): Η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να είναι στο χρηματιστήριο ενέργειας;

 

 

Ναι, πρακτικά η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να συμμετέχει σε οργανωμένη αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (χρηματιστήριο ενέργειας), επειδή ως μέλος της Ευρωπαϊκή Ένωση εφαρμόζει το ευρωπαϊκό πλαίσιο για την ενιαία αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Ωστόσο, χρειάζεται μια σημαντική διευκρίνιση:

  • Η ΕΕ δεν επιβάλλει κατ' ανάγκη το συγκεκριμένο ελληνικό μοντέλο ή την ακριβή μορφή του χρηματιστηρίου.

  • Επιβάλλει όμως την ύπαρξη ανταγωνιστικών και διαφανών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας, με τιμές που διαμορφώνονται μέσω αγοράς και όχι αποκλειστικά από το κράτος.

  • Στο πλαίσιο αυτό δημιουργήθηκε το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (HEnEx), το οποίο λειτουργεί από το 2020 σύμφωνα με το ευρωπαϊκό «Target Model».

Θεωρητικά η Ελλάδα θα μπορούσε να αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς ή να επιβάλει περισσότερες κρατικές παρεμβάσεις σε έκτακτες συνθήκες (όπως έγινε στην ενεργειακή κρίση του 2022), αλλά δεν μπορεί μονομερώς να καταργήσει εντελώς το πλαίσιο της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας όσο παραμένει στην ΕΕ και δεσμεύεται από τους σχετικούς κανονισμούς.

Γι' αυτό όταν ακούγεται το επιχείρημα «να βγούμε από το χρηματιστήριο ενέργειας», συνήθως υπάρχουν δύο διαφορετικές ερμηνείες:

  1. Να καταργηθεί το ελληνικό χρηματιστήριο και να επιστρέψουμε σε πλήρως κρατικό καθορισμό τιμών (δύσκολο εντός του σημερινού ευρωπαϊκού πλαισίου).

  2. Να αλλάξει ο τρόπος τιμολόγησης ή να επιβληθούν πλαφόν και παρεμβάσεις μέσα στο υφιστάμενο ευρωπαϊκό πλαίσιο (αυτό είναι εφικτό και έχει ήδη συμβεί σε κάποιο βαθμό).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.